زی زی فایل

دانلود فایل

زی زی فایل

دانلود فایل

دانلود مقاله روانشناسی آرامش روانی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

4 . 1 . 3 فرایندهای آرامش ( Relaxation ) ثانوی

همانطوریکه قبلاً بحث شد، فرایندهای آرامش ثانوی ، حرکات مولکولی در مقیاس کوچک (محدود ) هستند که در حالت شیشه‌ای به هم ریخته ( نا منظم ) رخ می‌دهند. این‌ها می‌توانند شامل حرکات محدود زنجیره یا چرخش‌های اصلی، ارتعاشات، یا پرتاب‌‌ها ( ضربات ) گروه‌های Substituent ( جانشینی ) باشند. یک نمونة یک آرامش ثانوی زنجیره اصلی که مطرح شده ( در نظر گرفته شده ) ، مدل چرخش ( میل لنگ ) Crankshaft Schatzki نشان داده شده در شکل 4 – 3 است. بر اساس این مدل، پنج پیوند مجاور ( پشت سر هم ) در چرخش در دور زنجیرة اصلی شامل پیوندهای C – C متصل می شوند. یک مدل ساده‌تر Crankshaft طرح شده توسط Boyer چرخش سه پیوند مجاور را در بر می گیرد. چنین حرکات محدود یا غیر همکارانه ممکن است در دماهای بسیار پایین ( مثلاً 120 درجه منفی سانتی‌گراد . ca ) رخ دهد. یک مذاکره ( بحث ) حرکات ممکن مولکولی نسبت داده شده به r – آرامش ( r- relaxation ) پلی‌اتیلن توسط Boyd و Breitling بر اساس محاسبات انرژی ترکیبی ( ساختی ) مورد بحث قرار گرفته‌اند. مجموعه‌های کارهای مهم گروه ثانوی در انواع منابع داده شده‌اند.

شکل 4 -3 مدل Schatzki حرکت میل‌لنگ یک محور اصلی کربن – کربن ( Carbon – carbon ) . خط تیره محور واقعی که پیوند 2 – 6 دور آن می ‌چرخد را نشان می‌دهد.

نمونه‌های دیگر آرامش ثانوی زنجیره اصلی شامل چرخش‌ها یا ضربات ( پرتاب‌ها ) حلقه‌های خوشبو در محور اصلی بعضی پلیمرهای دما – بالا، مثل پلی کربنات ( Poly carbonate ) می‌شوند. علاوه بر این حرکات آرامش ثانوی زنجیره – اصلی، گروه های جانشین می توانند در دماهای سرد زیاد در حالت شیشه‌ای بچرخند یا بجنبند. برای نمونه، حلقة Phenyl پلی استیرن ممکن است در دماهای پایینی مثل 70 کلوین(واحد اندازه‌گیری دما) بچرخند. همة این حرکات می‌توانند در حالت شیشه‌ای، زیر Tg ، بعنوان یک مقدمه برای آغاز حرکات همکارانة زنجیره – اصلی با دامنة ( برد ) طولانی که انتقال شیشه را نشان می‌دهند رخ دهند. انتصاب (assignment ) اندازه ( بزرگی ) و دمای فرایندهای آرامش ثانوی می‌تواند تأثیر مهمی بر خاصیت‌های حالت شیشه‌ای داشته باشد. برای مثال، حضور ( وجود ) فرایندهای آرامش ثانوی زنجیره – اصلی با قدرت نفوذ و حتی با نفوذپذیری گاز پلیمرهای نامنظم ارتباط داشته‌اند. ( بخش 12 را ببینید).

4 . 2 حالت بلوری

4 . 2 . 1 نظم زنجیره‌های پلیمر

تحت شرایط مطلوب، برخی پلیمرهای سرد شده از ذوب می‌توانند در ساختارهای بلوری تشکیل شوند. چنین پلیمرهای بلوری از بلورهای ترکیب‌های با وزن مولکولی کم یا پلیمرهای با وزن مولکولی کم متبلور شده از محلول سازمان دهی کمتر کاملی دارند ( سازمان دهی آنها ناقص‌تر است ). واحدهای اساسی ریخت شناسی پلیمر بلوری، lamellae بلوری مرکب از ردیف‌ها ( مجموعه‌ها ) ی زنجیره‌های چین خورده را در بر‌می‌گیرند. بازگشت ( ورود مجدد ) هر زنجیره در ساختار چین خورده همانطوریکه در شکل 4 – 4 نشان داده شده می‌تواند مجاور یا غیر مجاور ( ناهمجور ) باشد.

یک زنجیره شرکت کننده در بازگشت مجاور میتواند یک حلقه فشرده ( تنگ ) ( یا معمولی ) (شکل 4 -4 B ) یا یک زنجیرة آزاد ( شل – رها ) ( غیر معمولی ) (شکل 4 -4 B ) را شکل دهد. ضخامت یک Crystallite (بلور) معمولی، با دلالت بر اینکه فقط یک زنجیره کامل در هر چین‌خوردگی وجود دارد. ممکن فقط 100 تا 200 A ( 10 تا 20 nm ) باشد ( مثل 40 تا 80 واحدهای تکراری در مورد پلی‌اتیلن ).

شکل 4 – 4 سه مدل ایده‌آل برای چین‌خوردگی زنجیره‌ای در Crystallite های پلیمر.

A . بازگشت غیرمجاور. B . بازگشت مجاور معمولی ( منظم ). C . بازگشت مجاور نا معمولی (غیر منظم )

( تجدید چاپ از R. Fried , plast J.انگلستان، ژوئن 1982، صفحة 52 با اجازة ناشر )

همانطوریکه پیش‌تر اشاره شد، انرژی گرمایی بالا (زیاد)، باعث ایجاد تعداد زیادی ساخت‌ها (شکل‌ها – ترکیب‌ها ) در ذوب می شود. وقتی ذوب، خنک می‌شود، ساخت‌های انرژی – کمتر ایجاد می‌شوند، و زنجیره‌ها برای سازمان‌دهی ( شکل‌گیری ) درون ساختارهای Lamellar ، آزاد هستند. برای پلیمرهای بسیاری، ساخت کمترین انرژی، ساخت زنجیره و وسیع یا زیگ‌زاگ Planar است. چنین پلیمرهایی، شامل پلی‌اتیلن،پلیمرهای Syndiotactic Vinyl ، و پلیمرهای قادر به پیوند هیدروژن بین زنجیره‌ها مثل پلی ( وینیل ( Vinyl ) الکل ) و نایلون‌ها هستند. در مورد پلیمرهایی با گرو‌های جانشین بیشتر ( بزرگتر )، مانند گروه methyl در Polypropylene ، برای isotactic ترین پلیمرها، و برای پلیمرهای بعضی اتیلن‌های disubstituted 1 – 1 مانند polyisobutylene شکل کمترین انرژی یک منحنی ( مارپیچ ) برخی هندسه ( شکل – طرح ) ترجیحی ( ممتاز – مقدم ) است. برای نمونة Polypropyleneسه واحد تکراری از یک پیچ تک‌( مجزا ) در منحنی ( یعنی 3 یا 1/3 منحنی ) ؛ درمورد polyoxyethylene 7 واحد تکراری در دو دوره ( یعنی 72 یا 2/7 منحنی ) وجود دارند. یک بحث مفهوم ساخت ( شکل ) و بعد (اندازه ) زنجیره‌ای در بخش 3 داده شد.

برای بعضی پلیمرهای متبلور شده از ذوب یا از محلول‌های غلیظ شده، Crystallite می توانند در ساختارهای کروی بزرگتر که Spherulite ها نامیده می‌شوند، همانطوریکه در شکل 4 – 5 نشان داده شده‌اند، سازمان‌دهی شوند. هرSpherulit شامل مجموعه‌هایی از Crystalliteهای

Lamellar که معمولاً با خط عمود محور زنجیره‌ای به جهت ( طرف – راه – مسیر ) شعاعی (پرتوی ) ( رشد ) Spherulite تطبیق می‌شوند، است. در چند مورد چنانچه در تبلور Polypropylene رخ می‌دهد، چین‌خوردگی زنجیره‌ای با زنجیرة متمایل در طول طرف ( مسیر ) شعاعی، اتفاق خواهد افتاد. ریخت ( ریخت‌شناسی ) anisotropic یک Seherulite به پیدایش یک تقاطع ( صلیب ) نابودی مخصوص، یا صلیب مالتی، وقتی زیر نور قطبی شده دیده شود، منتج می‌شود. در طی مراحل اولیة تبلور، این ساختارهای فرامولکولی ( Super molecular ) کروی هستند، اما وقتی سطح شفافیت ( بلوری بودن ) افزایش می‌یابد، Spheruliteهای در حال رشد سرانجام به هم می‌رسند. برخورد کردن به رشد بلوری نخستین پایان می‌دهد و حد و مرزهای کروی، از بین می‌روند.

شکل 4 – 5 ( به دقت نگریستن ( اسکن کردن ) نمودار الکترون ساختارSpherulitic پلی‌پروپلین را نشان می‌دهد.

نمونه با استفاده یک سیم آغشته به کربوراندوم، صیقل داده شده با پودر alumina

کربوراندوم(= ترکیبی از کربن و سیلیکون که به عنوان ماده سایا به جای سنباده بکار می‌رود.)

خیل ریز و سرانجام کنده‌کاری شده با استفاده یک محلول اسید Permanganic که بر روی مناطق نامنظم Spherulite ها برای نشان دادن ساختار Lamellae عمل می کند، قطع شد. پلی‌پروپلین به تعداد شکل‌های بلوری شامل یک شکل – monoclinic a ( مناطق تاریک ) و یک



خرید و دانلود دانلود مقاله روانشناسی آرامش روانی


روابط عمومی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 65 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

اصول و روشهای مصاحبه

مقدمه                                                                                                                           

 مصاحبه در حال حاضر یکی از روشهای مهم و قابل توجه برای دستیابی به اطلاعات است. از طریق مصاحبه می‌توان اطلاعات منحصر به فرد تخصصی و مطالب جالب مستندی را که به راحتی بدست نمی‌آیند، جمع آوری کنید.

زمانی که مصاحبه می‌کنید مهارتهای ارزشمندی را به مجموعه دانش خود بعنوان یک مصاحبه

گر می‌افزایید که می‌تواند شما را در جهات مختلف راهنمایی کند. اگر در مصاحبه کردن تجربه ندارید، ممکن است این کار به نظر شما اسرارآمیز باشد یا احساس کنید که مصاحبه کردن تنها از افراد خاصی برمی‌آید، اگرچه یک مصاحبه‌کننده خوب شدن به زمان و تلاش نیاز دارد و تنها راه مؤثر، فراهم گرفتن مصاحبه تمرین است.

به هر حال شخصی که می‌خواهد مصاحبه‌گر باشد، باید اصول و تکنیک‌های مصاحبه‌ را به خوبی بداند و علاقمند به این کار هم باشد، در این صورت در کار خود موفق خواهد شد.

مصاحبه کردن و تخلیه اطلاعات مصاحبه شونده از هر کس ساخته نیست، فرد مصاحبه گر باید تخصص، اطلاعات و جذابیت خاص یک مصاحبه گر را داشته باشد تا بتواند به راحتی با فرد موردنظر صحبت و اطلاعات لازم را بگیردو اینکار مستلزم تخصص و تجربه است که باید آن را بدست آورد.

مصاحبه چیست؟

مصاحبه مکالمه و گفتگو واژه هایی بسیار نزدیک به هم هستند اما در حقیقت هر کدام تفاوت هایی در معنا و کاربرد با دیگری دارند. هر نوع صحبت ساده و بی اهمیت بین دو یا چند نفر را می توان مکالمه دانست که احتمالاً هدف خاص و از پیش برنامه ریزی شده‌ای را نیز دنبال می‌کند. البته مصاحبه نیز در اصل نوعی مکالمه است اما مکالمه حساب شده و دقیق که در پی رسیدن به اهدافی از پیش تعیین شده می‌باشد و دارای بار محتوایی قابل ملاحظه و اطلاعات تازه و مفید است. گفتگو گاهی جلوتر از مصاحبه است و دارای فصلی خلاقانه می‌باشد. در گفتگو مصاحبه‌کننده به جای طرح سوالات مجزا از هم، شیوه‌ای یا تکنیکی و متصل را پیش می‌گیرد و هر پاسخ مصاحبه‌شونده را مبنای سوال بعدی خود قرار می‌دهد. به هر حال با وجود تعاریف متعددی که از مصاحبه وجود دارد، تعاریف زیر ابعاد کاربردی فن مصاحبه را به خوبی می‌نمایاند:

1-  مصاحبه عبارتست از پرسیدن هدفمندانه از یک شخص یا اشخاص برای کسب اطلاعات و افکار فرد و خبر و ... جهت رسیدن به واقعیت.

2-    مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است که به وسیله آن عقاید و افکار،  بدست آوردن اطلاعات از افراد بدست می آید.

3-  مصاحبه یکی از شیوه‌های کسب خبر است که به منظور بدست آوردن خبری خاص ما اطلاع از یک رویداد یا تحول در شرف وقوع یا ویژگی‌های یک حادثه و اتفاق و نیز آگاهی از نظرات شخصی یا گروهی دیگر که مصاحبه شونده شناخت کافی در مورد آنها دارد، صورت می‌گیرد.

4-  مصاحبه گزارش و حاصلی است از فراگرد ارتباط میان دو سوی ارتباط به منظور دستیابی به واقعیتی که دارای یک یا چند ارزش خبری است، این گزارش ضمن آنکه تحت تأثیر ویژگی‌های دو سوی این فراگرد ارتباطی می‌باشد، احتمالاً از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی نیز تأثیر می‌پذیرد.

به هر حال در تمامی تعاریف فوق چند عنصر مشترک و ضروری دیده می‌شود «مصاحبه کننده»، «مصاحبه شونده» و «اخبار و اطلاعات خاص» عناصری هستند که در تمامی مصاحبه‌ها وجود دارد.

 

اهداف مصاحبه

عمده ترین اهداف مصاحبه شامل 3 مورد:

1-    جمع آوری اطلاعات.

2-    آگاهی دادن و مطلع ساختن.

3-    تحریک و برانگیختن است.

هر مصاحبه به هر حال در جستجوی جمع آوری یک سری اطلاعات از افراد یا درباره فرد یا افرادی خاص است.

مصاحبه نه فقط برای بدست آوردن عقاید و نظرات اشخاص نسبت به خودشان مورد استقبال قرار می‌گیرد، بلکه از این طریق ممکن است نظرات ایشان را راجع به اعمال شخصی دیگر، دولت، قانون‌گذار، یک حزب و گروه سیاسی، اجتماعی یا مذهبی و غیر آن که مورد توجه باشد، بدست آورد. اما منظور از تحریک و برانگیختنی که به عنوان سومین هدف مصاحبه ذکر شده ایجاد حساسیت فکری و نگرشی خاص نسبت به فرد مصاحبه شونده یا

 موضوع خاص مصاحبه است به این ترتیب احساس و توجه مخاطبین نسبت به موضوع با فرد مصاحبه شونده تحریک و برانگیخته می‌شود.



خرید و دانلود  روابط عمومی


تحقیق در مورد خط

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

منابع و مؤاخذ

گاور. آلبرتین، ترجمه مخبر. عباس صفوی. کوروش، تاریخ خط نشر مرکز. چاپ اول 1380

پیدایش و سیر تحول خط، انتشارات سیاولی 1377.

تاریخ مختصر خط و سیر خوشنویسی در ایران عملی راهبردی، چاپ کتابخانه مرکزی

پیدایش خط و خطاطان

تذکره خوشنویسان معاصر

پیشگفتار

از ابتداء پیدایش تاریخ بشر تاکنون شاید اختراعی مهمتر و مفید تر از خط صورت نگرفته باشد. زیرا اگر خط نبود آثار پیشینیان حفظ نمی شد و افکار انسانها تا کنون بر جای نمی ماند و با این حال سلسلة افکار منقطع نمی شد و تمدن بشر رو به کمال نمی رفت.

اختراع خط به حدی مهم است که بعضی آن را در ردیف لغت قرار داده و انسان را دارای دو زبان یکی زبان بیان و دیگری زبان نوشتار دانسته اند.

این رساله سعی بر این دارد اگر چه کوتاه مختصر ولی جامع تاریخ خط را مورد بررسی قرار دهد. اگر چه این تحقیق در مورد تاریخ پیدایش خط در ایران می باشد ولی به دلیل اینکه ابتدا باید به پیدایش خط اشاره می شد لذا به بررسی و تحقیق در مورد تمامی نقاطی که در آنها خط به عرصه ظهور گذاشته شد پرداختم و گوشه ای از آن را به تاریخ خط در ایران اختصاص دادم.

نتیجه گیری

انسان همواره تمایل داشته که تصورات و افکار خود را به صورت مکتوب به یادگار بگذارد و این امر باعث شده که ابتدا از نقاشی بر روی دیوارة غارها شروع کند و با گذر زمان تکامل برساند.

در این رساله دوره های پیدایش خط و ظهور انواع خطوط از جمله خطوط هیروگلیفی و آرامی و میخی و پهلوی مورد بررسی قرار داده شد.

دورة پیدایش خط

انسان تمایل دارد که ساخت کلام و گفتار را با ساختار بصری مربوط کند. علت این تمایل کاملاً قابل فهم است و متأثر از طبیعت بشر می باشد.

ممکن تصور شود که اولین قدمی که ابناء بشر به طرف کتابت برداشته همان نقوش و خط کشی ها بوده که غارنشینهای آسیا در مغاره های کوههای مسکن خود از سر انگشت و چوب می کشیدند. تا سالها مردم مصر و آسیای صغیر، نقطه و کشیدن شکل، خط می نوشتند، چنانچه خیلی از آثار در عمارت قدیمی مصر و حماة و بعلبک یافت شده که روی آن خطوطی بوده که از قبل از میلاد تا پانزده قرن مردم مصر و آسیای صغیر بدین شکل تبادل افکار و مهارت می نمودند که بعدها مشهور به هیدروگلیف گردید.

به طور کلی نوشتار نوعی ثبت ذخیره سازی اطلاعات است اگر چه تنها گون آن نیست پیش از پیدایش خط و حتی همزمان با آن حافظة انسان این وظیفه را به عهده داشته است.

ذخیره اطلاعات در قالب نوشتار انسان را از وظیفه دشوار حفظ کامل و احتمالاً دائمی بسیاری از مطالب غیر ضروری رها کرده و امکان بازنگری آنها را به دست می دهد.

تمامی گونه های مختلف خط را در بنیاد می توان به 2 گروه اندیشه نگاروا و انگار تقسیم کرد.در خطوط اندیشه نگار اندیشه به صورت مستقیم (تصویر) منتقل می شود. خط آوانگار بسیار پیچیده تر بوده و بر خلاف آنچه که تجربه و آموخته های ما به ما تلفیق می کند، طبیعی تر و یا حتی الزاماً کارآمد تر نیست. بلکه از بسیاری از حمایت فرآیندی است پیچیده و تا حدی طبیعی.



خرید و دانلود تحقیق در مورد خط


تحقیق در مورد خط نویسی 24 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن .doc : 

 

خط نویسی

ولی مهمترین گامی که انسان بسوی مذنیت برداشته، همانا اختراع خط است، امکان دارد که خط نویسی در صورتی که بمعنی وسیع کلمه در نظر گرفته شود و علامات تصویری را که نماینده اندیشه معینی است شامل شود، از ان زمان شروع شده باشد که نخستین کوزه گران با نگشت یا ناخن خود- خاه برای تزیین و خواه برای علامت گذاری- علامتهای روی کل نرم کوزه ها بر جا گذاشته اند. در قدیمترین نوشته های هیروکلیفی که در سومر دست آمده مرغ را بصورتی نگاشته اند که با نقشه های موجود ظروف سفالی شوش در عبلام کمال شباهت را دارد. بنابراین خط نویسی نیز مانند نقاشیو حجاری از شاخه های هنر کوزه گریست.

کهن ترین رمز تصویری که تاکنون شناخته شده آنهائیست که بر روی قطعات سفال و ظروف گلی در مقابر ما قبل تاریخ مصر و اسپانیا و خاور نزدیک کشف شده است. بنابگفته بمری عده زیادی از رموز بتدریج در دوره های ابتدایی بوسیله بازرگانان بکار گرفته شده و از کشوری به کشور دیگر رفته ... و در پایان دودوجین از آنها برای دسته ای از ؟؟ بازرگانی حالت ملکیت مشاع را پیدا کرده و باقی رموز که منحصر بناحیه خاصی بوده در این انزوا بتدریج از بین رفته و نابود شده است.

قضیة تکامل و تطور علایم رمزی هر چه بوده، بموازات آن نوعی از خط نویسی وجود داشته که از شعب نقاشی بشمار می رفته و افکار را بوسیله تصاویر مجسم می ساخته است. هنوز بر تخته سنگهای مجاور دریاچة سوپریور آثاری از تصاویر غیرظریفی دیده می شود که هندیان امریکا بوسیله آنها داستان گذشتن خود را از این دریاچة هولناک با افتخار روایت کرده اند. شاید تطور و تکاملی از این قبیل سبب شده باشد که در والی مدیترانه در پایان عصر حجر جدید خط نویسی از نقاشی نتیجه شده باشد و این یقینی است که هنوز سال 3600 قبل از میلاد آغاز نشده بود- و شاید بسیار پیش از ان- که در عقلام و سومر و مصر مجموعه ای از تصاویر نماینده افکار ترتیب داده از آن رو خطی ساختند که هیروکلیف نامیده می شود، زیرا بیشتر کسانی که آنرا بکار می برند کاهنان بودند فنیقیان همچون دلالهایی بوده اند که انتقال الفباء بوسیله آنان صورت می گرفته است. هنگامی که زمان هومر یونانی فرا رسید یونانیان این حروف فنیقی را گرفتند و آنها را با دو اسم سامی که نماینده دو حرف اول است نامگذاری کردند(آلفا، بتا- درعبری الف، بت، الفبا، آلفابه).

چنانکه ملاحظه می شود خط نویسی محصول و نتیجه تجارت است، و در اینجا یکبار دیگر متوجه می شویم که مدنیت تا چه حد مدیون بازرگانی است. پیدایش خط حدی است که ابتدای تاریخ را ناشن می دهد، و هر اندازه معرفت ما به آثر گذشتگان بیشتر شود، این نقطه شروع عقب تر می رود.

مختصری پیرامون سیر و تحول پیدایش خطوط:

خط و نوشته را شاید بتوان مهمترین اختراع بشر ودر طول تاریخ دانست: چرا که نوشته ها مجرای انتقال اطلاعات ثبت و ضبط تاریخ هستند. محققان و پژوهشگران، سیر تکاملی خط را به صورت زیر تقسیم بندی کرده اند.

خط تصویری

خط صوتی یا مفهوم نگار

خط هجایی یا سیلابی

خط الفبایی

میدانیمکه زبان تصویری قدیمی تر از زبان نگارشی بوده است. بنابراین خاستگاه اولیه خط را بایستی در تصویر جتسجو کرد. زیرا تصویر نگاری (پیکتوگرافی) ما در خط هیروگلیف است. به علاوه خط میخی نیز از روند تجریدی شدن علائم تصویری ایجاد می گردد که خود بعدها با اذ علائم صوتی به حروف الفبایی استحاله یم یابد.

پیدایش الفبا نیز در زبان های کهن تدریجا تمایلات خوشنویسی (کالیگرافی) را در پی دارد. حال در اینج ا به چند نوع خط و خوشنویسی که در زمان های دور ابداع شده اند و هر کدام سیر تحول خاص خود را در قرن های بعد پیموده اند می پردازیم.

خط هیروگلیف:

خط هیروگلیف در حدود 5 هزار سال قبل از «تصویر نگرای» مشتق شد نزدیک به 500 علامت تصویری در خط هیروگلیف وجود داشت. طر نگراش خط هیروگلیف به دو صورت عمودی و افقی بود.

ابتدا هیروگلیف عمودی و سپس هیروگلیف افقی پدید آمدند.

این خط را «مصریان» اولین بار جهت نوشتن مطالب خود اختراع کردند و آن را «هیروگلیف» نامیدند.

حجاران و صنعتگران خط هیروگلیف را در دیوار مقابر، ستون ها، تندیس ها، تابوت ها، مهرها و غیره بکار می بردند. حتی از آن بمنزله نقشمایه(موتیف) برای آرایش الواح زرین و چوبین استفاده می کردند.

یکی از خطوطی که از ساده شدن خط هیروگلیف بوجود آمد«خط کتابت مصری» بود و از ان جایی که مورد استفاده کاهنان بود. به نام « خط کاهنی» معروف شد. خط کاهنی بر حسب مفهوم و مضامین نوشته به سه نوع تقسیم می شد:

نوع اول برای کتابت

نوع دوم برای اسناد رسمی

نوع سوم برای متون مذهبی

خط منحنی

«سومریان» با اختراع خط میخی دوره ای را آغاز کردند که به عنوان «آغاز خط نویسی» شهرت دارد و همچنین اولین مدارک نگارشی بشر که بصورت الواح گلین بر جای مانده متعلق به تمدن های بین النهرین است. خط میخی ابتدا در تمدن بابل و سپس در تمدن آشور به اوج شکوفایی رسید.

خط میخی در ایران هم متداول بود. که در کتیبه های عهد هخامنشیان با شکل کاملتری ازخط میخی روبرو هستیم. نخستین کسی که در کشف خط میخی قدم بلندی برداشت «گ. ف. گروتفند نخستین بار» سر. ه راولینسن» انگلیسی قرائت کرد.

خوشنویسی در چین:



خرید و دانلود تحقیق در مورد خط نویسی 24 ص