•در تعریف تجسمی خط عبارتند از :حرکت یا شکل ممتد بصری خواه بدون ضخامت و به صورت مجرد و خواه با داشتن ضخامت وبرجستگی •مثل: مرزهای پیرامون یک سطح،محل برخورد دو سطح یا دو زاویه مختلف،مرز حاصل از تباین دو سطح رنگین یا با تیرگی های متفاوت،واثر حرکت مداد ،قلم مو یا یک شی نوک تیزبر یک صفحه•تنوع مثال ها و نمونه ها به خودی خود نشان می دهد که منظور از خط تجسمی معنایی نسبی از خط است و آن نشان دادن یک حرکت ممتد و پیوسته بر سطح یا در فضاست. بنابراین خط می تواند دو بعدی یا سه بعدی باشد. •ویژگی خط••دومین عنصر بصری یک بعدی مهم در طراحی•دارای طول،نمایشگر امتداد،جهت و هدف مشخص•دارای توان و انرژی تصویری فعال بسیار•نشانگر حرکت و رشد و پویایی بصری•دارای کیفیت سیال و قابل انعطاف•خط بیان کننده ی عواطف و احساسات و نشانگر تفکر و اندیشه و آرمان های ذهنی هنرمند است.•علی رغم آزاد بودن ،خط مبهم نیست ،بلکه کاملا مشخص است.(قابل اندازه گیری است)•••خط در معماری•بلوک های ساختمانی در کنار هم•پل ها•برج ها•ساختمان های مرتفع خط را القا می کنند.•ستون ها•قوس ها •تیر ها•عناصر خطی در معماری هستند که برای معرفی حرکت در فضا،نگهداری سقف بالای سر، و شکل دهی چارچوب سه بعدی سازه فضای معماری و .... به کار می روند.
خطوط می توانند در مسیر حرکت خود دارای شرایط زیر باشند :
1 - ضخیم یا نازک، قوی یا ضعیف ، تیره یا روشن شوند.
2 – به صورت خطوط باریک یا ضخیم یکنواخت باشند.
3 – می توانند در جهت مسیر اصلی خود به صورت بریده بریده و یا ممتدد باشند.
4 – می توانند در جهت مسیر اصلی خود به شکل زیگزاگ، شکسته و یا موجی در می آیند.
5 – می توانند به صورت منظم و یا نامنظم در مسیر اصلی حرکت خود تغییر جهت دهند.
üدر نقاشی ایرانی خط وسیله اصلی طراحی است و ضمن نمایش طرح و ترکیب اشکال و اجرای اثر در ایجاد وحدت بصری و ارتباط میان عناصر ترکیب نقش تعیین کننده ای دارد.ü در آثار نقاشان طبیعت گرا که شکل های اشیا به دقت ترسیم شده اند وجود خط به عنوان پایه اصلی طرح، قابل مشاهده است. اگر چه ممکن است تیرگی و روشنی و یا رنگهای دیگر جای خطوط را گرفته باشند.ü در آثار نقاشان امپرسیونیست خط فاقد صراحت است و از ثبات و پایداری برخوردار نیست.ü در آثار نقاشان سبک اکسپرسیونیسم(اکسپرسیونیستی)خط با اغراق و صراحت بیشتری دیده می شود،و همه انرژی بصری خود را به نمایش می گذارد.ü در آثار نقاشی انتزاعی خطوط نمایشگر اشیا نیستند اما نقش آنها در ساختار بصری و هندسی آثار به وضوح مشاهده می شود.üدر هنر گرافیک استفاده از خط کاربردهای متنوعی را در طراحی نشانه، در طراحی و ساخت اعلان، تصویرسازی و صفحه آرایی دارد. همچنان که در طراحی لباس، نقشه کشی، طراحی صنعتی، مجسمه سازی و عکاسی نیز خط همواره پایه اصلی اجرا و ترکیب بصری اثر را به عهده دارد.ü