86 صفحه
فایل ورد
قابل ویرایش
چهار فصل
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات
1-1- مقدمه
1-2- مفهوم تدریس
1-3- ویژگی های تدریس
1-4- مهمترین عوامل موثر بر تدریس
1-5- مفهوم یادگیری
1-7- عوامل موثر بر یادگیری
1-8- تفاوت یادگیری و عملکرد
1-6- تفاوت یادگیری و تدریس
1-9- رویکردهای جدید در فرآیند تدریس
1-10- مهارت های لازم برای تدریس
1-11- اصول تعیین و انتخاب روش های تدریس
1-12- اصول مبتنی برروان شناسی جدید
1-13- اصول مبتنی بر عملکردهای اجتماعی
1-14- اصول مبتنی بر هدف های وسیع دوره ی ابتدایی
1-15- مفهوم تکالیف درسی :
1-15-1- جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی
1-15-3- انواع تکلیف
1-16- منابع تعیین تکالیف درسی
1-17- اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه
1-15-2- اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی
1-18- انواع الگوهای تدریس
1-19- الگوهای انفرادی
1-19-2- یادگیری کنترل خود ( مدیریت رفتار خویشتن )
1-20- الگوهای اجتماعی
1-20-1- مشارکتی
1-20-2- ایفای نقش
1-20-3- روش بحث گروهی :
1-21-3- ساخت گرایی
1-21- الگو اطلاعات پردازی
1-21-1- یادیاری
1-21-2- کاوشگری :
1-21-5- پیش سازمان دهنده
1-21-4- بارش فکری :
1-21-7- تفکر استقرائی :
1-21-6- بدیعه پردازی
2-1- مقدمه
فصل دوم
فناوری آموزشی و روشهای تدریس متنوع
2-2- مرکز یادگیری کلاس درس :
2-3- مواد آموزشی :
2-5- طرح کلاس
2-4- نکـات اساسی
2-6- آموزش با هدف بستر سازی فرهنگی
2-7- روشهای نوین تدریس
2-7-1 روش کنفرانس (گرد هم آیی)
2-7-2- روش شاگرد – استادی
2-7-3- روش چند حسی (مختلط)
2-7-6-شیوه سخنرانی
2-7-7- شیوه بازگویی
2-7-5- روش پروژه ای
2-7-8-شیوه پرسش و پاسخ
2-7-9- شیوه تمرینی
2-7-10- شیوه بحثی
2-7-11- شیوه نمایشی
2-7-12-شیوه آزمایشی (روش اجرا کردن یا یادگیری بوسیله عمل)
2-7-14- استفاده از منابع دیداری و شنیداری
2-7-13-شیوه گردش علمی
2-7-15- الگوی کاوشگری به شیوه حقوقی
2-7-17- الگوی ایفای نقش
2-7-16- الگوی آموختن کنترل خود
2-7-19- روش تدریس کارگاهی
2-7-18- روش کارگاهی
2-7-20- الگوی دریافت مفهوم
2-7-21-الگوی تفکر استقرایی
2-7-23- الگوی پیش سازمان دهنده
2-7-22-الگوی آموزش کاوشگری
2-7-24- الگوی یادسپاری
2-7-26- الگوی کاوشگری علمی
2-7-27- الگوی تدریس غیر مستقیم
2-7-25- الگوی رشد عقلی
2-7-29- الگوی آگاهی یابی
2-7-28- الگوی بدایع پردازی (افزایش تفکر خلاق)
2-7-30-الگوی دیدار در کلاس درس
2-7-32- الگوی آموزشی برای رشد مفهوم و مهارت
2-7-31- الگوی یادگیری در حد تسلط ، آموزش مستقیم
2-8- فضاهای آموزشی
2-9- عوامل مؤثر بر یادگیری
2-9- 1- آمادگی (readiness )
2-9- 2- انگیزه (motive ) و هدف (goal )
2-9- 3- تجارب گذشته
فصل سوم
نقش رسانه آموزشی در تدریس
3-1- رسانه های آموزشی
3-2- نقش حواس در یاد گیری :
3-3- اهداف در تدریس این مفهوم:
3-4- اهداف و آثار درتدریس به این شیوه :
3-4-1- آثار تربیتی:
3-5- الگوی استفاده از رسانه های آموزشی در تدریس
3-4-2- آثار اجتماعی:
گام اول : شناسایی یادگیرندگان ( تجزیه و تحلیل ویژگیهای یادگیرندگان )
گام دوم : بیان اهداف آموزشی
گام سوم : انتخاب رسانه و مواد آموزشی
گام چهارم: استفاده موثر از رسانه ها و مواد آموزشی
الف –آموزشی
ب- کمک آموزشی
گام پنجم : اجرا به وسیله یادگیرنده
گام ششم : ارزشیابی
فصل چهارم
تدریس اثر بخش
4-1-تدریس اثر بخش
4-2- چگونگی یادگیری دانش آموزان
4-3- طراحی تجربه یادگیری
4-4- توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان
4-5- وظایف و خصوصیات معلم در تدریس اثربخش
4-6- توانایی در مدیریت و تدریس کلاسی
4-6-1- طرح درس:
4-6-2- ارائه درس وکنترل آن :
4-6-3- سنجش و ارزیابی :
4-7- ارتباط با دانش آموزان
4-8- رسیدگی به رفتار ناشایست دانش آموزان
4-9- ارزیابی کار
4-10- نتیجه
منابع