در سالهای اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمانها، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است. اما در بیشتر موارد از همان روشهای سنتی که در گودهای کم عمق گذشته استفاده میشود. متأسفانه بسیاری هنوز فکر میکنند که به کارگیری تمهیدات ایمنی لازم در گودبرداری هزینه و زمان بیهودهای را به کار تحمیل میکند، در حالیکه گودبرداری اصولاً جزو کارهای پیچیده و بسیار خطرناک مهندسی محسوب میشود و به ویژه در گودهای با عمق زیادتر نیازمند بررسیهای همه جانبه، دقت و نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابل ملاحظهای است تا جان و مال مردم از این طریق به خطر نیافتد. با این حال عدم آشنایی به اصول فنی، سهلانگاری و یا سودجویی غیرمسئولانه منجر به ایجاد حادثه میشود. اندازه کوچک قطعات زمین و فاصله عرضی صفر ساختمانها از یکدیگر در بسیاری از نقاط باعث شده گودبرداری امری دلهرهآور و نگران کننده برای مالکان ساختمانها و همسایگان شود.
یکی از مسائل مهم در رابطه گودبرداری ها، تغییر شکل تراز گودبرداری در هر مرحله می باشد . این مساله می تواند ناشی از فشار جانبی خاک و یا سایر مسائل از جمله ایجاد بارهای دینامیکی مانند زلزله در حین گودبرداری باشد. مقاوم سازی و کنترل این تغییر شکل ها برای مهندسین بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از روش های پایدار سازی گودبرداری استفاده از میخکوبی است. میخکوبی در خاک عبارتاست از: تسلیح انفعالی( یعنی بدون پیش تنیدگی) زمین موجود با نصب نزدیک به هم میلگرد ها فولادی( یعنی، میخها)، که متعاقباًدر دوغاب مدفون شوند.
در این پایان نامه برای بررسی مرحله ای تغییر شکل تراز گودبرداری در حالت میخکوبی شده و مقایسه با حالت میخکوبی نشده از روش تحلیل استاتیکی انجام می شود. در هر مرحله گودبرداری که به صورت فازبندی در نرم افزار تعریف می شود، روند تغییر شکل های ایجاد شده و همچنین مقدار نهایی آنها محاسبه می گردد.