لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 6
مزایای تجارت الکترونیک
فن آوریهای مبتنی بر شبکه بکار برده می شود. تجارت الکترونیک نه تنها عملیاتی را که در انجام معاملات بطور دستی و با استفاده از کاغذ صورت می گیرد. به حالت خودکار درمی آورد بلکه سازمانها را یاری می کند که به یک محیط کاملاً الکترونیک قدم بگذارند و شیوه های کاری خود را تغییر دهند.
مزایای تجارت الکترونیک
هزینه های توزیع و فروش را کاهش می دهد.
واسطه ها حذف می شوند.
خریدار و فروشنده می توانند مستقیماً با هم در تماس بوده و برخی هزینه ها نظیر تلفن، نامه حذف می شود.
خریدار می تواند با اینترنت سفارش بدهد.
شرکتها می توانند با خریداران مذاکره کنند.
با تکنولوژی وب، اولویتهای جستجو و خرید انتخاب می شود.
تفاوت تجارت الکترونیک با مبادلة الکترونیکی داده ها
مبادله الکترونیکی داده ها عبارت از تولدی، پردازش، کاربرد و تبادل اطلراعات و اسناد تجاری به شیوه های الکترونیکی و خودکار بین سیستمهای کامپیوتری و بر اساس زبان مشترک و استانداردهای ادیفاکت سازمان ملل و با کنترین دخالت انسانی است. علی رغم اینکه بسیاری از افراد مبادله الکترونیک داده ها ار همان تجارت الکترونیک می دانند. این دو تفاوتهای عمده ای از این دست دارند.
تجارت الکترونیک حیطه ای به مراتب گسترده تر داشته و نه تنها مبادلة الکترونیکی داده ها را شامل می شود بلکه سایر شیوه های ارتباطی مانند پست الکترونیک، تابلو اعلانات الکترونیک را در بر می گیرد.
انواع تجارت الکترونیک
تجارت B2B: اولین روش خرید و فروش و معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار بیشترین عایدی را کسب می کند. B2B در جایی استفاده می گردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را بکمک تجارت الکترونیکی انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نمائیم.
تجارت B2C: بیشترین سهم در انجام B2C را خرده فروشی تشکیل می دهد. این نوع تجارت با گسترش وب بسرعت افزایش یافته و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها را از طریق اینترنت خریداری کرد. در تجارت B2C در یک طرف تولید کننده یا فروشنده و در طرف دیگر خریدار قرار دارد.
تجارت C2C: در این مدل، مزایده ها و مناقصه های کالا از طریق اینترنت انجام می گیرد. مدل C2C شبیه نیازمندیهای طبقه بندی شدة یک روزنامه و یا یک دکه در بازار دست دوم یا سمساری است. ایدة اصلی این مدل در این است که مصرف کنندگان با یکدیگر،بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند.
تجارت A2B: این نوع شامل کلیه تراکنشهای تجاری و مالی بین شرکتها و سازمانهای دولتی است. تأمین نیازهای دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض و مالیاتها از جمله مواردی است که می توان در این نوع گنجاند.
ابزار اصلی تجارت الکترونیک
ابزار اصلی تجارت الکترونیک شامل کد میله ای یا بارکد است، پست الکترونیک و بانکداری الکترونیکی است.
الف) کد میله ای: با پذیرش عضویت در مرک زملی شماره گذاری کالا به هر شرکت، پیش شماره ای اختصاص می یابد که این پیش شماره مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع شما را مطمئن می کند که شناسایی محصولات شرکت عضو در سرتاسر جهان منحصراً امکان پذیر می باشد. شمارة کالا به نماید که توسط دستگاه قابل خواندن بوده و با بهترین کیفیت چاپ شده باشد، تبدیل می شود. خط نماد به شکل مستطیل بوده و شامل یکسری خطوط تاریک و روشن موازی می باشد. شماره ها را می توان بوسیلة نمادهای کد میله ای که توسط دستگاههای نورخوان یا اسکنر خوانده می شود. در تمام حلقة عرضة کالا به منظور استخراج دقیق اطلاعات. برای مدریت پیشرفته، همچنین بعنوان اصول و پایة ارتباطات بکار گرفته یم شوند. بوسیلة اوراق کاغذی یا استفاده از مبادلة فروش به شرکتهای تجاری از این طریق قابل عرضه می باشد (شکل 1)
ب) پست الکترونیکی: ارسال نامه بصورت الکترونیکی در چند سال اخیر بسیار پررونق و جذاب شده است و نه تنها مشکلات ارسال نامه بصورت سنتی مرا ندارد بلکه ویژگیای قابل توجهی بدین شرح دارد: اول اینکه رسیدن نامه به مقصد مورد نظر با توجه به شرایط موجود کاملاً تضمین شده و شما هیچگونه نگرانی از این بابت نخواهد داشت. دوم زمان ارسال کمتر از چند ثانیه طول می کشد و در واقع زمان دریافت واقعی، بستگی به زمان مراجعه طرف مقابل به صندوق پستی خود دارد. سوم اینکه با توجه به امکانات بالقوه کامپیوتری، ارسال نامه های متعدد ولی با یک مضمون به اشخاص و شرکتهای مختلف بسیار آسان می باشد. سرویس دهنده های پست الکترونیک به دو دسته تقسیم می شوند. اول گروهخی که سرویس دهندة اینترنت در داخل کشور هستند و ما با مراجعه به آنها علاوه بر اینکه اجازه دسترسی به اینترنت را خواهیم داشت یم توانیم یک آدرس پست الکترونیکی نیز دریافت کنیم. اشکال این روش در این است که اگر سرویس