زی زی فایل

دانلود فایل

زی زی فایل

دانلود فایل

دانلود رساله خانه خط و خوش نویسی

دانلود رساله خانه خط و خوش نویسی

140 صفحه

فهرست مطالب:

فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
۱-۱ دلایل انتخاب موضوع…………………………………………………………………۲
۱-۲ تعریف مسأله……………………………………………………………………………..۳
۱-۳-پرسش های محوری……………………………………………………………………..۴
۱-۴- هدف از اجرای این پروژه………………………………………………………………….۴
۱-۵-روش های اجرای پروژه……………………………………………………………………..۵
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….۵

فصل دوم :مبانی نظری
۲-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………..۸
۲-۲- مفاهیم فرهنگی معماری ایرانی………………………………………………….۱۱
هندسه یا انتظام هندسی………………………………………………………………………۱۱
طبیعت……………………………………………………………………………………………..۱۲
خلوت…………………………………………………………………………………………………۱۴
انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………….۱۵
سلسله مراتب……………………………………………………………………………………..۱۶
شفافیت……………………………………………………………………………………………۱۷
ایهام و تداعی………………………………………………………………………………..۱۸
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………..۱۹

فصل سوم :شناخت موضوع
۳-۱- تاریخچه‌ی انواع خطوط……………………………………………………………..۲۲
۳-۱-۱- کوفی……………………………………………………………………………………..۲۳
۳-۱-۲- کوفی معقلی……………………………………………………………………………..۲۴
۳-۲- اقلام سته……………………………………………………………………………………….۲۴
۳-۲-۱- محقق……………………………………………………………………………………..۲۵
۳-۲-۲- ریحان……………………………………………………………………………………….۲۶
۳-۲-۳- ثلث…………………………………………………………………………………………۲۶
۳-۲-۴- نسخ جدید………………………………………………………………………..۲۷
۳-۲-۵- توقیع……………………………………………………………………………………..۲۷
۳-۲-۶- رقاع……………………………………………………………………………………………۲۸
۳-۲-۷- خط غبار…………………………………………………………………………………………۲۸
۳-۳- خطوط ویژه ایرانیان ………………………………………………………………………..۲۸
۳-۳-۱- تعلیق…………………………………………………………………………………………۲۹
۳-۳-۲- نستعلیق………………………………………………………………………………………۳۰
۳-۳-۳- شکسته نستعلیق،شکسته……………………………………………………………………….۳۲
۳-۴- تصویر و تصور در خط…………………………………………………………………….۳۳
۳-۵- خوشنویسی قرآنی………………………………………………………………………………۳۳
۳-۶- خوشنویسی و قالی…………………………………………………………………………………۳۵
۳-۷-کتیبهنگاری و معماری………………………………………………………………………………..۳۷
۳-۸- حس آمیزی خطوط اسلامی……………………………………………………………………..۴۱
۳-۹- خوشنویسی وهنرهای بصری………………………………………………………………………۴۲
۳-۱۰- خط و بیان هنری…………………………………………………………………………………..۴۴
۳-۱۰-۱- خوشنویسی و زبان……………………………………………………………………………۴۴
۳-۱۱- تقسیمات طلایی و خوشنویسی………………………………………………………………….۴۶
۳-۱۲- نقاشی خط………………………………………………………………………………………….۴۷

فصل چهارم : شناخت اقلیمی
۴-۱-بررسی موقعیت وجایگاه (شهرستان تیکانتپه)تکاب…………………………………………..۵۴
۴-۱-۱- موقعیت جغرافیایی شهرستان تیکان تپه )تکاب(…………………………………………..۵۴
۴-۲- وجه تسمیه نام شهرستان ” تیکان تپه”………………………………………………………..۵۶
۴-۳- موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تیکان تپه )تکاب(………………………………………………….۵۷
۴-۴- بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه…………………………………………………………….۵۸
۴-۵- بررسی جغرافیایی استان آذربایجان غربی………………………………………………………۵۸
۴-۵-۱- بررسی زمین شناسی و خاک استان آذربایجان غربی…………………………………….۵۸
۴-۶- مشخصات کوههای استان آذربایجان غربی……………………………………………………….۵۹
۴-۶-۱- کوههای آذربایجان به ۶ گروه تقسیم می شوند……………………………………………….۶۰
– کوهستان ارسباران یا قراجه داغ…………………………………………………………………………۶۰
– رشته کوه سبلان- جلفا………………………………………………………………………………………….۶۰
– رشته کوه سهند – ابرقوش……………………………………………………………………………………..۶۰
– کوهستان قره داش یا تکاب…………………………………………………………………..۶۱
– کوهستان میشوداغ………………………………………………………………………………۶۱
۴-۷- وضعیت آب وهوا و اقلیم استان آذربایجان غربی……………………………………۶۲
۴-۷-۱- توده هوای سرد شمالی………………………………………………………………….۶۲
۴-۷-۲- توده هوای قطبی سیبری…………………………………………………………………..۶۲
۴-۷-۳- توده هوای قطبی بحری…………………………………………………………………۶۳
۴-۷-۴- توده هوای حاره بحری……………………………………………………………………..۶۳
۴-۸- بادها…………………………………………………………………………………………….. ۶۴
۴-۹- درجه حرارت…………………………………………………………………………………۶۴
۴-۱۰- آثار تاریخی و اماکن دیدنی تکاب………………………………………………………..۶۵
۴-۱۰-۱-زندان سلیمان……………………………………………………………………………….۶۵
۴-۱۰-۲- زندان برنجه………………………………………………………………………………………..۶۵
۴-۱۰-۴- قلعه بردینه…………………………………………………………………………………………….۶۶
۴-۱۰-۳- زندان نبی کندی…………………………………………………………………………….۶۶
۴-۱۰-۵- چملی گلی……………………………………………………………………………………….۶۷
۴-۱۰-۶- چشمه تخت سلیمان…………………………………………………………………………….۶۸
۴-۱۱- پوشش گیاهی غالب در سطح شهرستان………………………………………………………….۶۸
۴-۱۱-۱- جنگل را می توان به دو گروه اصلی دسته بندی نمود………………………………………….۶۹
۴-۱۱-۲- گیاهان خود به سه دسته تقسیم می شود……………………………………………………….۷۰
۴-۱۲- ویژگیهای آب وهوای شهرستان تیکان تپه…………………………………………………….۷۲
۴-۱۳- نتیجه گیری مطالعات اقلیمی…………………………………………………………………….۷۵

فصل پنجم : ضوابط طراحی
۵-۱- ضوابط وکاربریهای مجموعه فرهنگی……………………………………………………………۷۸
۵-۱-۱- ضوابط و معیارهای طراحی مراکز فرهنگی…………………………………………………….۷۸
۵-۲- گالری‌ها……………………………………………………………………………………………….۷۹
۵-۲-۱- ساختار عمومی گالریها………………………………………………………………………..۷۹
۵-۲-۲- ترتیب قرار گیری اشیاء……………………………………………………………………………….۸۰
۵-۲-۳- نورپردازی گالری‌ها…………………………………………………………………………….۸۰
الف) نورپردازی طبیعی (نور روز)…………………………………………………………………..۸۰
ب) نور پردازی جانبی(افقی)………………………………………………………………………..۸۱
ج).نور پردازی مصنوعی……………………………………………………………………………..۸۱
۵-۳- حرکت و دسترسی گالری‌ها…………………………………………………………………..۸۲
۵-۴- تنظیم شرایط محیطی………………………………………………………………………..۸۲
۵-۵- تهویه‌ی مطبوع……………………………………………………………………………….۸۲
۵-۶- آکوستیک………………………………………………………………………………………۸۳
۵-۷- حریق…………………………………………………………………………………………..۸
۵-۸- ساختار عمومی فضاهای نمایشی…………………………………………………………..۸۳
۵-۹- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش………………………………………………………..۸۴
۵-۱۰- شیب سالن نمایش………………………………………………………………………………۸۵
۵-۱۱- صندلی تماشاگر……………………………………………………………………………….۸۵
۵-۱۲- اتاق رختکن(تنفس بازیگران)……………………………………………………………….۸۵
۵-۱۳- اتاق سخنرانی……………………………………………………………………………………۸۶
۵-۱۴- نور پردازی صحنه……………………………………………………………………………..۸۶
۵-۱۵- آکوستیک……………………………………………………………………………………….۸۶
۵-۱۶- ایمنی از حریق………………………………………………………………………………….۸۷
۵-۱۷- استانداردهای موزه………………………………………………………………………..۸۸
۵-۱۷-۱- گالری‌ها………………………………………………………………………………………۸۸
۵-۱۸- آمفی تئاتر……………………………………………………………………………………..۸۹
۵-۱۹- کتابخانه……………………………………………………………………………………………..۹۰
۵-۲۰- اداری………………………………………………………………………………………………..۹۱
۵-۲۱- آموزشی………………………………………………………………………………………………۹۲
۵-۲۲- انبار…………………………………………………………………………………………………….۹۲
۵-۲۳- پارکینگ…………………………………………………………………………………………………۹۳
۵-۲۴- تاسیسات………………………………………………………………………………………………۹۳
۵-۲۵- بررسی نمونه های موجود………………………………………………………………………..۹۳
۵-۲۵-۱ فرهنگ سرای نیاوران…………………………………………………………………………..۹۳
۵-۲۶- بررسی از نظر اقلیم……………………………………………………………………………….۹۳
۵-۲۷- بررسی بنا………………………………………………………………………………………….۹۴
۵-۲۸- ورودی…………………………………………………………………………………………….۹۴

فصل ششم : برنامه ریزی طرح
۶-۱- شناخت بستر طرح…………………………………………………………………………………..۱۰۱
۶-۱-۱- موقعیت استقرار سایت در شهر……………………………………………………………………۱۰۱
۶-۲- شناخت ویژگی های سایت…………………………………………………………………………….۱۰۲٫
۶-۳- دسترسی به سایت……………………………………………………………………………………………۱۰۳
۶-۴- دلایل انتخاب سایت…………………………………………………………………………………….۱۰۳
۶-۵- تحلیل سایت…………………………………………………………………………………………….۱۰۴
۶-۵-۱- قرارگیری سایت در مقابل باد وباران……………………………………………………………۱۰۶
۶-۵-۲- جهت گیری درمقابل آفتاب……………………………………………………………………………۱۰۶
۶-۵-۳- همجواری ها ……………………………………………………………………………………………..۱۰۷
برنامه فیزیکی طرح…………………………………………………………………………………………………۱۰۸

بخش هفتم :طراحی
۷-۱- روند طراحی……………………………………………………………………………………………………۱۱۲
۷-۱-۱-کانسپت ونحوه رسیده به طرح…………………………………………………………………………..۱۱۲
۷-۲- ایده های طراحی……………………………………………………………………………………………..۱۱۴
۷-۲-۱- طرح شماره ۱………………………………………………………………………………………………۱۱۴
۷-۲-۲- طرح شماره۲…………………………………………………………………………………………………..۱۱۵
۷-۲-۳- طرح شماره۳………………………………………………………………………………………………..۱۱۶
پلان های معماری………………………………………………………………………………………………………۱۱۷
۷-۳- تصاویری از طرح نهایی………………………………………………………………………………….۱۲۲
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………..۱۲۹
فهرست تصاویر
تصویر(۳-۱)- خط کوفی اولیه……………………………………………………………………………………۲۳
تصویر (۳-۲)- سیستم نقطه گذاری ابن مقله…………………………………………………………………۲۴
تصویر(۳-۳)- خط محقق، بایسنقر میرزا………………………………………………………………………۲۵
تصویر(۳-۴)- خط توقیع…………………………………………………………………………………………..۲۷
تصویر(۳-۵)- خط تعلیق محمدکاظم اصفهانی…………………………………………………………………۲۹
تصویر (۳-۶): میرعمادالحسنی…………………………………………………………………………………..۳۱
تصویر (۳-۷) :سلطانعلی مشهدی……………………………………………………………………………………. ۳۱
تصویر(۳-۸)- کوفی شرقی، ۱۰۵۰ م…………………………………………………………………………۳۵
تصویر(۳-۹)- فرش به خط نستعلیق یازدهم / هفدهم…………………………………………………………..۳۶
تصویر(۳-۱۰)-قالیچه دعا، قرن دهم ق…………………………………………………………………………….۳۷
تصویر(۳-۱۱)- محراب اولجایتو، اصفهان۷۱۰ق/ ۱۳۰۷م……………………………………………………..۳۹
تصویر(۳-۱۲)- کتیبه به خط ثلث، مسجدشیخ لطف الله اصفهان………………………………………………۴۰
تصویر(۳-۱۳)-آیه۱۸ سوره جن، سرامیک…………………………………………………………………………….۴۶
تصویر(۳-۱۴)- تقسیمات طلایی در خط میر عماد………………………………………………………………….۴۷
تصویر(۳-۱۵)- رضا مافی ۱۳۵۸………………………………………………………………………………………….۴۹
تصویر(۳-۱۶)- اسرافیل، شیرچی……………………………………………………………………………………..۵۱
تصویر(۳-۱۷)- جوا بختیاری…………………………………………………………………………………………….۵۱
تصویر(۴- ۱) : نقشه ایران و موقعیت شهرستان تیکان تپه)تکاب( و تخت سلیمان……………………………..۵۴
تصویر(۴- ۲)- موقعیت شهرستان تیکان تپه (تکاب) و تخت سلیمان در نقشه راههای ارتباطی آذربایجان………..۵۷
تصویر(۴-۳)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود .………………………………………………………………..۶۹
تصویر(۴-۴)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود در منطقه ………………………………………………….۷۲
تصویر (۵-۱)- ورودی بنا نیاوران………………………………………………………………………………………..۹۴
تصویر (۵-۲)- محوطه فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۳)- حیاط مرکزی فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۴)- درب ورودی حیاط اصلی……………………………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۵)- محوطه حیاط اصلی فرهنگسرای نیاوران…………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۶)- نگار خانه فرهنگسرا…………………………………………………………………………………………۹۷
تصویر (۵-۷)- کتابخانه ی فرهنگسرا………………………………………………………………………………………۹۹
تصویر (۶-۱)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانهای انقلاب و مخابرات……………………………………….۱۰۱
تصویر (۶-۲)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانها و اماکن دیگر…………………………………………………۱۰۲
تصویر (۶-۳)- قرارگیری سایت در مرکز شهر ونحوه دسترسی ها به آن………………………………………….۱۰۳
تصویر (۶-۴)- مسیرهای دسترسی به سایت…………………………………………………………………………….۱۰۵
تصویر (۶-۵)- مسیربادهای سرد وپرسوززمستانی وابرهای بارش زا…………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۶)- نحوه قرارگیری زمین درمقابل تابش آفتاب………………………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۷)- همجواری سایت با ساختمانهای دولتی……………………………………………………………۱۰۷
تصویر (۷-۱)- کانسپت طرح……………………………………………………………………………………………۱۱۳
تصویر (۷-۲)- طرح اولیه……………………………………………………………………………………………………..۱۱۴
تصویر (۷-۳)- طرح شماره۲………………………………………………………………………………………………….۱۱۵
تصویر (۷-۴)- اسکیس نهایی…………………………………………………………………………………………………..۱۱۶
تصویر (۷-۵)- پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه………………………………………………………………………..۱۲۲
تصویر (۷-۶) – پرسپکتیو دید پرنده از مجموعه………………………………………………………………………….۱۲۲
تصویر (۷-۷) – سایت طرح به همراه محوطه سازی……………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۸) – محوطه سازی با استفاده از فرم حروف………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۹)- نمای اصلی مجموعه (نمای شرقی)………………………………………………………………………۱۲۴
تصویر (۷-۱۰) – فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۴
تصویر (۷-۱۱) فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۵
تصویر (۷-۱۲)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی…………………………………………………………………….۱۲۵
تصویر (۷-۱۳)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی……………………………………………………………………….۱۲۶
تصویر (۷-۱۴) – فضای داخلی سالن جلسات………………………………………………………………………………۱۲۶
تصویر (۷-۱۵)- فضای داخلی لابی اصلی………………………………………………………………………………………۱۲۷
تصویر (۷-۱۶)- دید ناظر از نمای اصلی……………………………………………………………………………………………..۱۲۷
تصویر (۷-۱۷) – ورودی مجموعه……………………………………………………………………………………………………۱۲۸
فهرست جداول

جدول (۶-۱) فضاهای بخش اداری………………………………………………………………………………………..۱۰۸
جدول (۶-۲) فضاهای بخش آموزشی………………………………………………………………………………..۱۰۹
جدول (۶-۳) فضاهای بخش نمایشگاهی……………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول (۶-۴) فضاهای بخش اقامتی…………………………………………………………………………….۱۱۰
جدول (۶-۵) فضاهای بخش سالن همایش………………………………………………………………..۱۱۰
جدول (۶-۶) فضاهای بخش خدماتی……………………………………………………………………………۱۱۱

 



خرید و دانلود دانلود رساله خانه خط و خوش نویسی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.