فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
قسمتی از محتوی متن ...
تعداد صفحات : 51 صفحه
پیشگفتار: این تحقیق با تحلیلی درباره تاریخ معماری و هنر ایران شروع می شود و برای برداشت از شهرستان محلات و بنای تاریخی مسجد جامع نیمور محلات بنا به درخواست استاد مربوطه انجام می شود. با توجه به زیبایی که در معماری ایرانی می بینیم نیاز است که نگاهی به تاریخ معماری و عقاید گذشته ایرانیان بیندازیم که با شکوه ترین و درخشان ترین ملتها به شمار می آمده،و همواره مورد تحسین بشر بوده و هست چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از اسلام. در دوران قبل از اسلام بر خلاف دورانهای تاریک قرون وسطی در غرب که دوران تاریک و وحشتناک بود و انسان را گناهکار و رانده شده ار دادگاه الهی می دانستند ایرانیان طبق تعالیم زردتشت بر این عقیده بودند که زیبایی با نور پیوندی نا گسستنی دارد.
و وظیفه انسان را آبادانی زمین و جنگیدن در تاریکی اهریمن و آشفتگی می دانستند.1 (معماری ایرانی نشان دهنده پیوند میان زمین و آسمان است. نقش فروهر در تخت جمشید 1.داریوش اعلام کرد (من کسی هستم که راستی را دوست دارم و از نادرستی بیزار است...من نمی خواهم که توانا بر ناتوان ستم کند خواست خداوند در زمین آشوب نیست بلکه صلح،نعمت و حکومت خوب است.) پس از حمله اعراب و شکست ایرانیان و فرار شاهان ساسانی که مصیبت تکان دهنده ای برای ملتی مقرور بود.
جای تعجب است که باز هم ایرانیان عقب نماندند و تا مدت زیادی جکومت های محلی و هنرها مطابق معمول بود.
و عناصر بنیادی و فرهنگی ساسانی در چارچوب تازه کار خود را دنبال کرد.
و تنها دلیل واضح برای این مسٍأله این است که عقاید ایرانیان طبق تعالیم زردشت با دین اسلام ظبق تعالیم پیامبر(ص) بسیار نزدیک بود. چنانچه هر دو پیام نور و زیبایی را به ارمغان آوردند.
گرچه نیروهای فاتح اسلام هیچ سبک معماری عرضه نکردند یعنی نداشتند که عرضه کنند ولی معماری ساسانی با همه خلاقیتش که به شکلهای ابتدایی و توده های پر حجم سخت برای ثباتش اعتماد کرده بودند دستاور ایران اسلامی این بود که این شکلهای نیرومند را تحزیب کرد و توانایی آنها را تا حد یک معماری فوق العاده زیبا رشد داد.
یک معماری متنوع تر و با شکوه تر و احساس بر انگیز را مؤثر تر از پیش. مدرسه مادر شاه در اصفهان به جای کاخ های عظیمی که چنان خود نمایانه قدرت و افتخار شاهان را به نمایش می گداشت مسجد ها را با خصلت عامیانه تر و مردمی تر جانشین کردند. از لحاظ معماری ممکن است مسحد دارای طرح یک اندرونی باشد با این نیت که از جهان خارج جداست و به تمرکز درونی آن تإکید میشود.در واقع تإمین عمیق ترین نوع وحدت زندگی و مفهوم جامعه در مسجد تمرکز یافته. سه نوع عمده مسجد در گذشته وجود داشت : 1.
قبه گنبدی بر بالای اتاقی چهارگوش (آتش کده ساسانی که برای عبادت اسلامی اقتباس شده بود) 2.
طاق ضربی ساده ای به سنت طاق کسری 3.
صحن باز( معروف به نقشه عربی) محاط با رواق ها. با گذر زمان مسجدهای با شکوه تری به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده با نهایت خلاقیت و شکوه همراه با طرحهای هندسی کاشی ها و گاه نقاشی های دیواری بالایشان دیده می شدند.طرح های ایرانی همچنان واضح و منطقی باقی مانده اند که از سر
متن بالا فقط تکه هایی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه در این صفحه درج شدهاست.شما بعد از پرداخت آنلاین ،فایل را فورا دانلود نمایید
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
در این مطلب،محتوی متن اولیه قرار داده شده است.« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »